Gott nytt år del 2 - fyrverkerier

 Det var ny år igår och som jag hade uppfattat det som att man  inte fick skjuta fyrverkerier utan tillstånd. 

Men hela mitt område var fullt av fyrverkerier. Jag blev både glad och ledsen. Alla i mitt område kan ju omöjligt haft tillstånd. 

Jag är såklart ledsen för att alla djur blir så rädda. Min hund satt och skakade och var väldigt orolig hela kvällen igår för att det smällde så mycket. 

Vi människor tycker det är jätte kul för att det är så fint och att vi fyrar att det är ett nytt år. Men varje år blir det som att djuren inleder ett nytt åt med lidande. Och att vissa djur till och med dör av detta. 

Jag undrar var man får tag i fyrverkerierna och då visar det sig att man ska köpa dom i vissa butiker. 

Jag tycker att det inte hänger ihop med om vad statsministern sa. 

Det är läste jag: 

Sedan 2019 krävs det tillstånd och utbildning för att få skjuta smällare och fyrverkerier med styrpinne. Övriga typer av fyrverkerier är däremot tillåtna. ... Åldersgränsen för att köpa och avfyra fyrverkerier är 18 år. Det är de enskilda kommunerna som bestämmer när det är tillåtet att skjuta fyrverkerier. 

Men det här skrev inte statsministern. 

Jag tycker det här är bra regler men frågan är om alla följer dom? 

Där jag bor sköt nästa alla grannar fyrverkerier känns det som, men det är omöjligt att så många har tillstånd att använda fyrverkerier som jag sa innan. 

Det var tillexempel några som sköt fyrverkerier bara några meter från vårt hus. Och vi hade 4 hundar hos oss igår. Man kan ju såklart inte veta vilka hus som har hundar eller andra djur men jag tycker att man ändå måste tänka lite. 

Jag villa bara säga vad jag tycker dom detta och att regeringen inte varit tillräckligt tydliga med var man får och inte får i år. 

Men ha en bra dag! 

Kram A 

Kommentarer

  1. Jag håller med dig. Jag tycker så synd om hundarna och alla andra djur som blir rädda och mår dåligt av fyrverkerier.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Frågor!!

VEM BRÖT FOTEN IGEN, JO JAG!!!

FÖRLÅT